Alla inlägg under april 2008

Av Ia - 21 april 2008 06:18

Här är det vår blåa Nemo som hälsar på sin bror Iior, denna kille var för dagen rikt behårad och skulle ha behöft en trimning.

Alla bilder finns på denna länk som bildspel:http://picasaweb.google.se/lyckas04/HundtraffenDen200408/

Denna fina blomma fick jag av Viggos matte. Versen som står på det fina kortet som Harriet hade gjort kan läsas nedan.

Varmt tack gammelmatte

* för att du har haft sånt tålamod med oss.

* för att du fixar så mycket och lär oss hur livet ska levas.

* för att det blir så härliga skratt tillsammans med dig.

* för att jag har fått träffa alla mina syskon.

* för att du är du och bryr dig så mycket om oss.

Kramar i mängd från Viggo, harriet, Jesper och Lukas.

PS! Jag har bara naggat lite i kanten på blommorna, fast hade jag vetat att de var till Dig så hade jag självklart låtit bli.DS

Tack snälla Harriet för det fina kortet och blomman och att du har kunnat vara med på kursen fast det har varit lång resa för dig var gång.

Visst är det helt underbrt med dessa valpköpare

 .Avslutningen på kursen blev i strålande sol och en massa glada hundar. Jag hade även bjudit i Nemos och Nellies syskon denna dag och det var Mira från Gävle, Bella från Enskede och Iior från nacka som kom med. Från Nemos kull var det Viggo, Vera, Trulls  och sedan lilla Axel som varit med på hundkursen. Tyvärr var det bara vår egen Nemo som fick följa med, Alla våra tjejer löper så de fick vara hemma och även vår Opus eftersom jag inte kunde ha någon hund med själv denna dag då det var mycket annat att bära och göra.

Av Ia - 10 april 2008 13:53

Idag var det sista gången på vår kurs. Tyvärr har det varit en del bortfall med valpar på grund av sjukdom mm. Men två av valparna och deras matte/husse har varit riktigt trogna och inte varit borta en enda gång. Dessa två har verkligen gått framåt, idag var det en fröjd att se dem jobba.

Tyvärr så tog jag inga bilder under kursen denna dag, men jag tog en gruppbild på de hundar som var med idag och även en bild på Sally och hennes dotter Vera.

Ni som inte var där idag får jobba med det vi gjorde denna dag. Tog även ett kort på husse Markko med sin Vera

1. Vi började med att låta hundarna koppla av.

2. Hunden skulle sitta ner med en godisbit framför sig utan att röra.

3. Hunden skulle stå med en godisbit framför sig utan att röra.

4. Hunden skulle ligga ner med godisbiten framför sig utan att röra.

Här gällde de att ha tålamod och vänta tills hunden fattade vad den skulle göra. Lilla Vera visste ju direkt att det fanns godis framför alla hundarna som låg där, så hon tyckte att det var lika bra att även springa fram och ta deras godis också. Men efter en del försök så klarade alla hundarna detta galant.

5. Nu var det dags att lägga våra hundar för en platsliggning, även nu använde vi godis framför hunden, detta gick jättebra, men det gäller för de hussar/mattar som vet att sin hund inte klarar detta hur länge som helst att ta det lugnt och bara låta hunden ligga kortare stunder, gå tillbaka, berömma utan att hunden sätter sig upp och sedan göra om detta några gånger.

6. Alla jobbade med sin egen hund. Alla gick omkring och jobbade kontakt, jag ville att de skulle använda sig av höger, vänster, helt om, halt. Jag tyckte att det gick överlag bra.

7. Eftersom flera av valparna ska på sin första utställning nu i maj så gick vi igenom hur det går till på en utställning. Jag fick vara domare. Alla hundarna var hur duktiga som helst, rörde sig jättesnyggt. Det var nog det vi jobbade med denna dag.


Skulle vara jättekul om ni som inte har varit med så mycket har hängt med här på bloggen och jobbat med era hundar så att vi i alla kan ha en liten tävling den 20:e



Av Ia - 7 april 2008 19:41

På torsdag är det kurs igen. Hoppas att alla har hunnit träna på de olika momenten. Detta blir den sista kursen innan vår avslutningsdag som blir den 20:e. Nu på torsdag kommer vi även att gå igenom lite  hur det går till på en utställning. Jag tar med mig trimbordet så att ni ska ha möjlighet att lyfta upp hunden och visa den för "domaren"

Den 20:e samlas vi alla vid vår plan klockan 11.00 De som har varit med de flesta gånger och känner för att få visa upp vad hunden har lärt sig kommer att få göra detta. Vi kommer att ha en liten tävling, tipspromenad och en allmän utvärdering av kursen.

Det vore kul om vädergudarna är med oss denna dag och att vi kan avsluta denna kurs med att fika tillsammans på ängen. Så ta med en matsäck och ditt glada humör så gör vi något roligt tillsammans.

Om ni inte kan komma någon av dessa dagar så maila eller skriv några rader på denna blogg.


Av Ia - 5 april 2008 08:05

Det är ingen som har ringt eller mailat om söndagens kurs, så det blir lite svårt för mig att ställa upp och bara stå och vänta för att se om någon kommer. Det väntas ju även regn i morgon.

Av Ia - 3 april 2008 18:11

Allt kan ses på denna länk.

http://picasaweb.google.se/hornesj.inger/Lydnadstraning080403

De var kul idag och jag ser verkligen vilka framsteg alla era hundar har gjort sedn första gången. Fortsätter vi så här så har jag en hel grupp med lydnadshundar att få anmäla till lydnad efter sommaren.

Jättekul att läsa igenom det ni hade skrivit på läxan. Kör hårt nu denna vecka så går det ännu bättre på torsdag.

Av Ia - 1 april 2008 21:14

Här kommer ett bildspel för dem som vill se.

http://picasaweb.google.se/hornesj.inger/Lydnadstraning1903


http://picasaweb.google.se/hornesj.inger/Lydnadstraning270308

Klicka på länken så kommer ni till bilderna jag har tagit på kursen. Du kan styra själv hur länge du vill se varje bild.

Det finns olika kort under länkarna

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards