Alla inlägg den 10 oktober 2008

Av Ia - 10 oktober 2008 08:09

Denna kväll bad jag Lasse att fotografera, vad jag glömde hemma var min externa blixt och detta gjorde att det var svårt att få några bra bilder i mörker.  Men jag sätter in dessa och hoppas att ni kan hitta er själva.

Denna kväll jobbade vi ett ett hårt tempo och jag tror att både hundar och förare var rätt trötta när det gick hem efter dryga 1,5 timmes hårt jobb.

Man ser direkt på hunden att den blir mer allert om matte/husse visar glädje och det är detta jag vill att alla ska lära sig. Det var flera av valparna igår som tvärvägrade att lägga sig ner på den våta marken och detta är inget ovanligt. De flesta har nu en helt otrolig kontakt med sin hund och det ser så snyggt ut när jag står och tittar på dem. Det jag tror de flesta tyckte var svårast igår var att jobba med hunden och bara använda kroppspråket, det var helt förbjudet att använda sin mun för att korrigera.

Jag vill inte höra någon tjata på sin hund för att få den uppmärksam, hunden orkar inte höra detta utan stänger helt och hållet av sin hörsel. Detta tror jag att de flesta förstod igår när de upptäckte att hunden lydde dem bättre när de bara använde sin kropp för att visa vad de menade.

I går var det två av valparna som inte var närvarande.

Ovido - Quiz & Flashcards